آموزش کارآفرینی
ابراهیم علی آبادی؛ محمد عزیزی
چکیده
هدف: خطمشیگذاران اغلب امکان آموزش و تربیت کارآفرینی را به عنوان مکانیسم کارآمد برای افزایش فعالیت کارآفرینی در نظر میگیرند. این پژوهش با هدف تبیین الگوی اثربخشی خطمشیهای کارآفرینی در نهادهای آموزشی کشور انجام شده است. روش: پژوهش کیفی حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع روش استفادهشده در این پژوهش با توجه به ماهیت ...
بیشتر
هدف: خطمشیگذاران اغلب امکان آموزش و تربیت کارآفرینی را به عنوان مکانیسم کارآمد برای افزایش فعالیت کارآفرینی در نظر میگیرند. این پژوهش با هدف تبیین الگوی اثربخشی خطمشیهای کارآفرینی در نهادهای آموزشی کشور انجام شده است. روش: پژوهش کیفی حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع روش استفادهشده در این پژوهش با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق، نظریه داده بنیاد است. مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق با 10 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی تا دستیابی به اشباع نظری بوده است.یافتهها: پس از جمعآوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبهها، طی مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی تهیه و تدوین گردید و در نهایت الگوی نهایی پژوهش با 6 مقوله کلی، 7 مقوله فرعی و 26 مفهوم اصلی بهدستآمده است.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مقوله مستندات شامل سند ملی کارآفرینی، اسناد بالادستی و تدوین خطمشی عوامل اصلی خطمشیهای کارآفرینی در نهادهای آموزشی کشور است که بایستی مورد توجه قرار گیرد و پیامدهای آن پرورش جوانان کارآفرین، کاهش نرخ بیکاری و شکلگیری و توسعه سازمان کارآفرین خواهد بود.